Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Saturday 9 June 2012

advise | advice


Alhamdulillah. Kembali sudah aku ke kolej Sempana Riau, UiTM Segamat. Semester 3 bakal aku susuli. Tahun ni merupakan tahun kedua aku di sini. Sedar tak sedar rasanya.

Aku terkesan nasihat umi abah tadi sebelum mereka pulang. Biarpun mereka sudah selalu beri nasihat,  Mereka tetap akan beri dan tidak pernah jemu kepada aku yang degil ini.

"Din , belajar betul betul.
Kau sudah dapat peluang ini jangan sia-siakan.
Sudah masuk sem 3 ini, serious sikit belajar.
Abah cakap ni , untuk masa depan kau juga.
jangan menyesal di kemudian hari.
Abah tak lama lagi akan pencen. 
Kau yang kena jadi contoh kepada adik-adik.
Anak orang lain boleh berjaya, tak kan anak abah tidak boleh berjaya.
Yang berjaya kau juga, abah umi tak dapat apa-apa.
Tumpang gembira saja.
Yang nak naik kereta besar, rumah besar, kau juga.
Abah umi tak lama lagi sudah tiada.
Kau yang kena pimpin adik-adik kau.
Masa belajar, belajar betul betul. 
Masa main, main betul betul. 
Tapi, masa belajar pun nak main. 
Abah nak kau berubah. 
time cuti , balik. 
jangan nak melepak mana mana." 

Itulah pesanan abah dan umi. Kadang-kadang aku siap boleh hafal percakapan mereka. Almaklum, masa makan, borak-borak, duduk dalam kereta, duduk di ruang tamu mesti akan cakap perkara ini. aku setia mendengar. Tapi perangai aku yang tidak konsisten apa yang mereka mahukan. Mereka sangat mementingkan pelajaran aku dan adik-adik.

I promise dad. mum. I want change my attitude. but take time for all things . coz i`m not a clever man. In Shaa Allah, i can do it.